Etusivu » Uutiset

Tästä syystä kesällä kannattaa syödä suklaata

Julkaistu: 30.06.2012 14:27

Suklaan on jo vuosien ajan huhuttu sisältävän ainesosia, jotka vaikuttavat positiivisesti terveyteen. Uuden tutkimuksen mukaan suklaalla saattaa olla myös ihoa suojaava vaikutus.

Journal of Nutrition -lehdessä julkaistussa tutkimuksessa kerrotaan, että korkeat määrät flavonoideja sisältävät kaakaopavut suojaavat ihoa auringon UV-säteiltä.

Ihoa suojaavat hyödyt voi saavuttaa syömällä vain palasen tai pari suklaata päivässä.

Tutkimuksessa oli mukana kaksi tutkimusryhmää, joista toisessa mukana olleet söivät 326 milligramman verran suklaata päivässä 12 viikon jakson ajan. Toisen ryhmän osallistujat söivät suklaata vain 27 milligramman verran.

Ryhmissä mukana olleet nauttivat suklaa-annoksensa kaakaon muodossa. Tutkimuksessa käytetty suklaa oli tehty runsaasti flavonoideja sisältävistä kaakaopavuista.

Päivässä suuremman määrän suklaata syöneet olivat tutkimuksen loppuvaiheessa vähemmän herkkiä UV-säteilylle. Heillä oli myös parempi verenkierto ja hyvinvoiva iho. Suuremman suklaamärän nauttineet paloivat harvemmin auringon säteilyn vaikutuksesta.

Tavalliset market-suklaat eivät kuitenkaan anna iholle suojaa haitallisia säteitä vastaan. Pitkälle käsitellyt suklaat sisältävät hyvin vähän kaakaopapua, joka on oleellinen ainesosa suojan saavuttamiseksi. Perinteiset suklaapatukat tuovat terveysvaikutusten sijaan vain lisäsenttejä vyötärölle.

Orgaanisesti tuotettu tumma raakasuklaa on paras valinta suklaatuotteista, jos haluaa saada iholleen mahdollisimman hyvän suojan.

Lähde: Mnn

Uusimmat

Uutiset »

14.6. 16:44

Flööraaminen, eli baarimestari heittelemässä pulloja, on metka näky.

Uutiset »

14.6. 15:16

Max Jacobson on tunnettu amerikkalainen ruokatoimittaja, joka opiskeli 1970-luvulla Suomessa, kertoo Ray:n asiakaslehti Raymond.

Uutiset »

14.6. 11:06

Vihersimpukkaa, yuzu-sitruuna dressingiä ja merileväkaviaaria. Siitä se lähti. IS:n toimittaja söi 17 gourmet-lautasellista ja otti haltuunsa Taste of Helsingin syötyjen ruoka-annosten ennätyksen. Suomen suurimman gourmet-ruoka- ja viinifestivaalin edellinen ennätys, 16 annosta, on viime vuodelta.

Uutiset »

12.6. 14:53

Saimaan Juomatehtaan uusi panimo otettiin keskiviikkona virallisesti käyttöön Mikkelissä.

Uutiset »

7.6. 07:55

Rohkean kokeilijan, suklaamestarin ja helsinkiläisen Chjoko-suklaapuodin omistajan Mika Gröndahlin hyppysissä syntyvät jännittävät suklaajäätelöuutuudet.

Uutiset »

6.6. 14:10

Helsingin Rautatientorille pystytettiin jälleen taivasravintola Dinner in the Sky.

Uutiset »

5.6. 13:44

Yhteisöpalvelu Facebookiin levinnyt kuva voi vähentää kuluttajien mielenkiintoa tacoja kohtaan.

Uutiset »

3.6. 09:53

Kokkolalainen Beofood on vetänyt myynnistä naudanlihaa sisältäviä kebabtuotteita puutteellisten merkintöjen takia.

Uutiset »

28.5. 11:13

Starbucks ja yhtiön suomalaiskumppani SSP ilmoittivat tiistaina ilouutisen kahvin ystäville: amerikkalaisketjun kahvila saapuu vihdoin Helsingin keskustaan.

Uutiset »

27.5. 10:21

McDonald’s on iskenyt Japanissa pöytään historiallisen ranskalaisannoksen.

Kasvisversio Nizzan salaatistaVenäläinen riistakäristysLipstikka-makkarapata ja lipstikkajogurttiaAasialaiset kasvispihvitGrillattua kalaa ja salaatti uusista perunoistaMangolassiCrème brûlée ja vadelmakeittoaPurjoja, uppomunia, punajuuria ja sardellikreemiäVihannes-grillisalaattiChilihodaritKotitekoiset kalapuikot ja yrttiremouladekastikettaJauheliha-cannelonitMarja-juustokakkuSavustettua haukea, mantelia, ruskeaa voita ja viinirypäleitäLindströminpihvitHedelmäinen suklaabrownie

*